Autor Wiadomość
Neonit[BDG]
PostWysłany: Wto 21:58, 26 Wrz 2006

Consola / Konsola

Jak każda shooter fpp tak i Quake 3 Arena wyposażony jest w pełni rozwiniętą i funkcjonalną konsole dzięki, której skonfigurować można najdrobniejsze szczegóły takie jak grafikę, dźwięk, ustawienia myszki oraz wiele innych opcji przydatnych podczas gry MultiPlayer. Myślę, że konsola jest najlepszym i najwygodniejszym sposobem konfiguracji od standardowego menu, które nie oferuję tak dużego zakresu opcji jak właśnie q3 Konsola. Obecnie każda gra fpp pojawiająca sie na rynku wyposażona jest w Konsole, a umiejętność jej obsługi jest cechą każdego doświadczonego gracza. Dodam tylko, że konsole uruchamiamy za pomocą klawisza tyldę ( ~ ). Komendy konsoli Quake 3 Arena dzielimy na dwie grupy:


Commands - komendy tego typu składają się głównie z jednego słowa, a do ich wprowadzenia nie wymagana jest dodatkowa wartość liczbowa, np callvote, kick, quit itp. Listę komend tego typu możemy uzyskać w konsoli po wpisaniu komendy /cmdlist.

Cvars - komendy te zaś składają się z poleceń oraz nadawanych im wartości liczbowych i nie tylko, np. team s, cg_drawfps 1. Listę komend typu Cvars otrzymamy po wpisaniu w konsoli komendy /cvarlist. Komendy tego typu zaczynają się głównie od:


cg_ - Client General
g_ - Game
cl_ - Client
sv_ - Server
s_ - Sound
r_ - Render
m_ - Mouse


Każda konsola w grach fpp jak i ta w Quake 3 Arena wymusza na nas poprzedzenie każdej wpisywanej komendy tzw. znakiem Slash ( / ). Gdy komenda zostanie wpisana bez tego znaku konsola nie wykona żądanej komendy i wyświetli ją jako tekst typu say podczas gry. Konsola w Quake III Arena została wyposażona również w funkcję automatycznego dopisywania komend. Jest to funkcja mniej więcej zbliżone do słownika T9 w naszych telefonach komórkowych. Wpisanie pierwszej lub pierwszych dwóch, trzech liter oraz naciśnięcie klawisza TAB powoduję uzupełnienie komendy lub wyświetlenie listy komend zaczynających się na wpisaną literę. Przykładowo jeśli szukamy komendy odpowiadającej za wykonanie tzw. screenshota, to wpisujemy w konsoli: sc, następnie wciskamy klawisz TAB, a konsola automatycznie uzupełni komendę do prawidłowej postaci, czyli w tym przypadku screenshot następnie postawi spację i zaczeka na wpisanie wartości. Podczas wpisywania jakiejś wartości możemy uzyskać odmowę wykonania z powodów bezpieczeństwa. Uzyskamy wtedy informację "Commands cheat protected". Z powodu bezużyteczności takich komend nie zostały one zawarte w tym artykule. Podany niżej komendy zostały przetestowane na pełnej wersji Quake 3 Arena z Point Releasem 1.30 dlatego niektóre z nich mogą nie działać prawidłowo na Point Releasem 1.11 i 1.16n.




Bindy


bind [klawisz] [komenda] - Komenda przyporządkowuje komendę klawiszowi.
unbind [klawisz] - "zdejmuje" polecenie przyporządkowane klawiszowi.
bindlist - Komenda wyświetla listę aktualnie zbindowanych klawiszy.
+attack - Fire / Strzał.
+back - Krok do tyłu.
+forward - Krok do przodu.
+moveleft - Krok w lewo.
+moveright - Krok w prawo.
+moveup - Płyniemy lub skaczemy do góry.
+movedown - Kucamy lub płyniemy w dół.
+speed - Skradanie się.
+lookdown/-lookdown - Patrzymy w dół z szybkością określoną w cl_pitchspeed.
+lookup/-lookup - Patrzymy w górę z szybkością określoną w cl_pitchspeed.
+zoom - Zoom, przybliżanie obrazu.
+score - Włącza tablice wyników.
+button2 - Użycie przedmiotu.
+button3 - Gesture, czyli odgłos wydawany przez każdy z modeli.
vote [yes/no] - Klawisz, za pomocą którego głosujemy twierdząco lub przecząco.
weapon X - Zmiana broni po wciśnięciu danego klawisza (1-gauntlet, 2-mg, 3-sg, 4-gl, 5-rl, 6-lg, 7-rg, 8-pg, 9-bfg).
weapnext - Następna broń.
weapprev - Poprzednia broń.
toggleconsole - Bind uruchamiający konsole.
messagemode - Wysyłamy wiadomość do graczy podczas gry.
messagemode2 - Wysyłamy wiadomość do graczy z drużyny.
messagemode3 - Wysyłamy wiadomość do gracza, którego mamy na celowniku.
messagemode4- Wysyłamy wiadomość do gracza, który ostatni nas zranił.
say [text] - Wysyłanie zbindowanej wiadomości do wszystkich graczy.
say_team [text] - Wysyłanie zbindowanej wiadomości do graczy ze swojej drużyny.
tell_target [text] - Wysyła text do przeciwnika, którego właśnie mamy na celowniku.
tell_attacker [text] - Wysyła gracza, przez którego przed chwilą zostaliśmy trafieni.
vstr - Uruchamia łańcuch komend określonych poleceniem set.
set [variable] [wartość] - Przypisuje danej komendzie wartość. Używane w configach, nie w konsoli.
seta [variable] [wartość] - Przypisuje danej komendzie wartość i przechowuje ją w q3config.cfg.
sets [variable] [wartość] - Przypisuje danej komendzie wartość oraz powoduje, że po wpisaniu komendy serverinfo będzie ona pokazana.
setu [variable] [wartość] - Przypisuje danej komendzie wartość oraz powoduje, że po wpisaniu komendy clientinfo będzie ona pokazana.




Komendy Dźwięku


snd_restart - Restartuje silnik dźwiękowy.
s_initsound 0 - Wyłącza całkowicie inicjalizację systemu dźwiękowego.
s_musicvolume 1 - Określa głośność muzyki podczas gry.
s_doppler 1 - Wyłącza efekt lecącej blisko rakiety.
s_khz 22 - Określa częstotliwość odgrywanych dźwięków; 11, 22 lub 44kHz.
s_mixahead 0.2 - Określa czas po jakim będą miksowane dźwięki; wraz z s_mixprestep znacznie wpływa na fps.
play nazwa_dźwieku - Odtwarza dźwięk z katalogu baseq3/sounds.
stopsound nazwa_dźwieku Zatrzymuje odgrywany właśnie dźwięk.
s_volume 0.7 - Określa głośność efektów podczas gry.




Komendy Myszy


+mlook - Komenda określająca rozglądanie się myszką, o mniejszym priorytecie od cl_freelook.
sensitivity 5 - Określa czułość myszki.
cl_mouseaccel 0 - Określa szybkość akceleracji myszki, czyli przyspieszenia podczas szybkiego obrotu.
cl_showmouserate 0 - Wyświetla aktualny sensitivity.
cl_freelook 1 - komenda określająca rozglądanie się myszką o najwyższym priorytecie.
m_pitch 0.022 - Określa czułość myszy przy ruchu w góra/dół; wpisanie z minusem włącza tzw. invert mouse.
m_yaw 0.022 - Określa czułość myszy przy ruchu na boki; wpisanie z minusem włącza boczny invert.




Komendy Ogólne Klienta


cg_autoswitch 1 - Powoduje zmianę broni na tę, która własnie podnieśliśmy.
cg_bobpitch 0.002 - Zwiększenie wartości powoduje kołysanie się na boki; przy 0.002 nie odczuwa się tego.
cg_bobroll 0.002 - Tak jak wyżej.
cg_bobup 0.005 - Tak jak wyżej.
cg_brasstime 1250 - Określa czas renderowania elementów dynamicznych. np. łuseka.
cg_crosshairhealth 1 - Włącza zmianę koloru celownika (na żółty i czerwony) przy niskim health.
cg_crosshairsize 24 - Określa wielkość celownika.
cg_draw2d 1 - Włącza. HUD.
cg_draw3dicons 1 - Zamienia HUDa na 2d.
cg_drawammowarning 1 - Włącza ostrzeżenie o kończącej się amunicji.
cg_drawattacker 1 - Wyświetla postać oraz nick gracza, który ostatnio nas zranił.
cg_drawcrosshair 1 - Włącza celownik 0 lub określa jego rodzaj 1-6.
cg_drawcrosshairnames 1 - Wyświetla nick gracza, którego mamy na celowniku.
cg_drawfps 1 - Włącza licznik fpsów.
cg_drawfriend 1 - Wyświetla żółty trójkąt nad graczami z naszego teamu.
cg_drawgun 1 - Włącza wyświetlanie broni.
cg_drawicons 0 - wyłącza ikony broni, armora i modelu w HUDzie, ale pozostawia status.
cg_drawrewards 0 - Wyłącza pokazywanie medali excellent i impressive.
cg_drawsnapshot 1 - Wyświetla licznik snapshotów otrzymywanych od serwera.
cg_drawstatus 0 - Wyłącza HUD, podobnie.
cg_drawtimer 1 - Wyświetla upływ czasu w prawym górnym rogu.
cg_forcemodel 1 - Zamienia wszystkie modele graczy na taki jaki my mamy.
cg_fov 90 - Określa kąt widzenia otoczenia.
cg_gibs 0 - Wyłącza fontanny krwi po zabiciu przeciwnika.
cg_lagometer 1 - włącza licznik lagów.
cg_marks 0 - Wyłącza znaki powstałe na ścianach po strzale bronią.
cg_railtrailtime 300 - Określa czas wyświetlania promienia raila.
cg_runpitch 0.002 - Podobnie jak bobpitch; powinno być równe 0.
cg_runroll 0.005 - Jak wyżej.
cg_shadows 0-3 - Wyłącza cienie modeli; działa jeśli cg_marks jest 1.
cg_simpleitems 0 - Wyłącza renderowanie przedmiotów na mapie jako modeli 3d.
cg_thirdperson 1 - Pokazuje model od tyłu.
cg_thirdpersonrange 40 - Określa odległość z jakiej widoczny jest model, kiedy poprzednia opcja jest aktywna.
cg_viewsize 1-100 - Określa rozmiar ekranu w procentach.
cg_zoomfov 1-160 - Określa zasięg zooma; im wyższa wartość tym bliżej.




Komendy Grafiki


r_fastsky 0 - Wyłącza niebo.
r_fullscreen 1 - Uruchamia grę w oknie.
r_gamma 1 - Określa jasność.
r_noportals 0 - Wyłącza widok po drugiej stronie portalu.
r_primitives 0 - Określa pewien tryb renderowania.
r_railcorewidth 16 - Określa szerokość początkowego odcinka promienia raila.
r_customwidth 1600 - Określa własną szerokość ekranu; r_mode musi być -1 i r_customaspect 1.
r_customheight 1024 - Określa własną wysokośc ekranu; r_mode musi być -1 i r_customaspect 1.
r_drawsun 0 - Renderuje słońce, kiedy r_fastsky jest 0.
r_dynamiclight 1 - Wyłącza efekt oświetlania pomieszczenia przez lecącą rakietę, granat i łuski.
r_subdivisions 4 - Określa pewien tryb renderowania krzywych. Max wartośc 999.
r_vertexlight 0 - Całkowicie wyłącza dynamiczną grafikę.
vminfo 0 - Wyświetla dość szczegółowe informacje o załadowanym kodzie gry.
r_railwidth 128 - Określa szerokość głównego promienia raila.
r_railSegmentLength 32 - Określa jeszcze jeden parametr wielkości promienia raila.
r_customaspect 1 - Wyłącza określenie własnej rozdzielczości przy pomocy r_customwidth i r_customheight.
r_ignoreglerrors 1 - Powoduje zatrzymanie uruchamiania gry po błędzie systemu OpenGl.
r_lightmap 0 - Włącza dość ciekawy, ale brzydki efekt graficzny.
r_lodbias 0 - Określa pewien rodzaj detalu graficznego; 0 największy.
r_mode 3 - Określa rozdzielczość; 3 to 640x480, im wyżej tym większa.
r_overbrightbits 2 - Może służyć obok r_gamma do regulacji jasności.
r_picmip 0 - Określa maksymalny rozmiar tekstur; 8 okropnie brzydko.
com_maxfps 85 - Określa maksymalną ilość fps, jakiej będzie używał quake.
gfxinfo - Wyświetla informacje o składnikach graficznych mapy.




Komendy Połączenia


showdrop 0 - Wyświetla utracone pakiety.
cl_shownet 1 - Wyświetla nieznany licznik.
cl_showsend 1 - Jak wyżej.
cl_showtimedelta 1 - Jak wyżej.
cl_timenudge 0 - Wymusza opóźnienie w grze - symulacja laga.
net_noipx 0 - Wyłącza protokół IPX.
net_noudp 0 - Wyłącza protokół UDP.
cg_predictitems 1 - Określa czy serwer (0) czy klient (1) decyduje o tym czy przedmiot został podniesiony.
cg_smoothclients 0 - Włącza funkcje mającą na celu zmniejszeniu efektu warpowania.
cl_maxpackets 30 - Określa max rozmiar pakietu UDP wysyłanego przez klienta.
rate 3000 - Określa szybkość wymiany danych między serwerem a klientem (Bps).
net_restart - Restartuje ustawienia sieciowe.
showpackets 0 - Wyświetla pakiety otrzymywane i wysyłane.
snaps 20 - Określa liczbę snapshotów (stanów gry) na sekundę otrzymywanych od serwera doyczące. klienta.
cl_nodelta 0 - Włącza kompresję delta przy połączeniu zdalnym.
cl_packetdup 1 - Określa ilość zdublowanych pakietów, wysyłanych przez klienta w celu minimalizacji strat pakietów.




Komendy Typu Commands


clear - Czyszczenie konsoli.
in_restart - Restartuje główny engine quakea.
kill - Popełniamy samobójstwo.
version - Wyświetla wersję gry.
cvarlist - Wyświetla listę wszystkich komend typu variable.
cmdlist - Wyświetla listę komend typu commands.
quit - Wychodzi do windowsa.
screenshot - Ściąga zdjęcie ekranu do pliku screenshots\shot000#.tga.
localservers - Wyszukuje serwery lokalne, nawet w czasie gry.




Pozostałe Przydatne Komendy


follow player_name - Włącza spectacing na danym graczu.
model model/skin - Określa model, np. major/red.
color 0-7 - Określa kolor promienia raila, np. 0-czarny, 4-niebieski, 7-biały.
condump nazwa_pliku - Zrzuca zawartość konsoli do podanego pliku.
connect IP/DNS - Łączenie się z danym serwerem.
disconnect - Odłącza się od serwera.
demo nazwa_pliku - Odgrywa demo o podanej nazwie, znajdującego się w katalogu baseq3/demos
echo text - Może wyświetlić dany tekst po realizacji danej komendy.
exec nazwa_configu - Uruchamia config, jeśli plik cfg jest w baseq3.
writeconfig nazwa_pliku - Zapisuje do pliku cfg wszystkie aktualnie ustawione bindy i komendy typu cvar.
record nazwa_pliku - Nagrywa demo o podanej nazwie.
stoprecord - Zatrzymuje nagrywanie dema.
timescale - Określa szybkość odtwarzania dema.
scr_conspeed - Określa szybkość opuszczania/chowania
konsoli; im większa wartość tym szybciej.
name - Określa nick, możliwa zmiana koloru poprzez postawienie ^# przed znakiem, gdzie # to kolor 0-7.
password - Hasło potrzebne do połączenia się z serwerem.
callvote - Po wpisaniu wyświetli się lista dostępnych opcji serwera na które można głosować.
cl_cdkey - Określa cd-key.
cl_freezedemo 1 - Zatrzymuje demo dopóki nie zostanie z powrotem przywrócone do 0.
cl_maxping 800 - Określa maksymalny ping, z jakim browser wyświetli dostępne serwery w menu multiplayer.




Cheats


sv_cheats 1 - Komenda określa, czy można używać cheatów przy pomocy devmap.
devmap map_name - Komenda pozwalająca załadować mapę z możliwością użycia na niej cheatów.
god - Włącza/wyłacza nieśmiertelność.
noclip - Włącza/wyłącza przechodzenie przez ściany.
give (item) - Dodaje przedmiot. Możliwości:


give all
give armor
give battle suit
give bfg10k
give flight
give gauntlet
give grappling hook
give grenade launcher
give haste
give health
give invisibility
give lightning gun
give machinegun
give medkit
give personal teleporter
give plasma gun
give quad damage
give railgun
give regeneration
give rocket launcher
give shotgun




Komendy które wam podałem powyżej to tylko niewielki procent możliwości jakie otwiera przed nami konsola w grze Quake 3 Arena. Opisując temat konsoli q3 starałem się podać wam najczęstrze i najbardziej powszechne komendy stosowane w grze. Komendy te pomogą wam poprawić grywalność i przede wszystkim ułatwić korzystanie z q3arena. W miarę upływu czasu postaram się dorzucić jeszcze parę przydatnych komend. A zainteresowanych pełną listą dostępnych w języku angielskim komend zapraszam na ten link. Miłej Konfiguracji !